vrijdag 29 mei 2015

Tochtleidercursus, 8 - 10 mei 2015

Voor mijn verjaardag had ik een gecombineerde cursus gekregen. De cursus tot ambassadeur van de toeristenvereniging (vrijdagavond) en de basiscursus voor tochtleider (zaterdag en zondag). De cursus werd gegeven in de hut van de toeristenvereniging in Horten, waar ik drie weken eerder met Stefan had overnacht. Er waren in totaal 13 mensen, waaronder een Deen en een jongen uit Tromsø. Mensen kwamen echt van heinde en ver, omdat deze cursus overal vol was. Had ik even geluk!

Op de ambassadeurcursus leerden we vanalles over de toeristenvereniging (doelstellingen, geschiedenis, etc.) en op de tochtleidercursus leerden we dingen over motiveren van mensen, leiding geven aan een groep, het voorbereiden en plannen van een tocht, wat je wel en niet mag doen onderweg, eten maken onderweg, en natuurlijk kaart en kompas.

Nu ik de cursus heb gedaan mag ik tochten gaan organiseren in de buurt, maar uiteraard wordt aangeraden om eerst een paar keer mee te gaan als assistent. De volgende stap is de zomercursus. Die is een stuk pittiger met zowel toelatingseisen als een examen. Als ik dat haal mag ik tochten leiden in de bergen in de zomer. De moeilijkste cursus is die voor tochtleider in de winter, maar dat ga ik niet doen.


Terwijl ik op cursus was, waren Jacqueline en de kinderen op Mama-weekend in Tjønneberget, een hut van de toeristenvereniging in Tønsberg. De hut ligt op het zuidelijkste puntje van het eiland Tjøme, ten zuiden van Tønsberg, met uitzicht over zee. Er waren 6 mama’s en 9 kinderen. Het werd een gezellig weekend, waarin ze een wandeling maakten, hielpen bij het opruimen van het strand (landelijke actie), steentrolletjes maakten, spelletjes deden en veel buiten speelden. Lieke en Stefan hebben zelfs gezwommen in de ijskoude zee! Zaterdag verzwikte Dennis zijn voet en kon de rest van het weekend niet lopen. Gelukkig ging dat in de lop van de week weer over. 



Twee diploma's, één vreemd genoeg in Nieuwnoors



Steentrollen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten