woensdag 8 april 2009

Vrijdag 3 april – Paasontbijt en mist
Vandaag is er een paasontbijt op het kinderdagverblijf. Ouders zijn ook uitgenodigd. Ik trek Dennis toch maar wat nettere kleren aan, maar dat had niet gehoeven. Daar zijn ze hier niet zo mee bezig. Maar goed, ik kan helaas niet blijven omdat Patrick al vroeg naar het vliegveld moest voor een trip naar Bergen. Alhoewel Dennis onder de hoede van Reidar naar de keuken gaat om een boterham te kiezen, ga ik met een rotgevoel weg. Ik had zo graag gebleven. Én er stonden meer kinderwagens (buiten) met baby’s, én Reidar vroeg nog of ik wilde blijven, maar ik zei dat dat niet kon vanwege Lieke en Stefan. Maar hij had natuurlijk ook wel gezien dat die twee er bij waren, en volgens mij had Lieke nog wel een boterham mogen meeëten. En ik was ook nog met mijn smerige laarzen door de schone gang gebanjerd. Zucht..., volgende keer beter.
Omdat het erg mistig is en het ene vliegtuig niet kan landen en daardoor het andere niet kan opstijgen, zit Patrick ondertussen wat uurtjes te niksen op het vliegveld (nou ja, huiswerk maken is eigenlijk best een nuttige tijdsbesteding). Dan komt hij maar weer naar huis om het nette pak in te ruilen voor een gewoon werkkloffie en gaat nog een middag naar kantoor.

Taal
Ik laat op het kinderdagverblijf een behoorlijke lijst achter met Nederlandse woordjes en de Noorse vertaling daarvan, maar dan Noors-fonetisch geschreven. Het was erg leuk om deze lijst op te stellen en we horen later dat het direct al heel goed van pas kwam.
Dennis is gelukkig niet verlegen, kletst gewoon in het Nederlands en zegt zelfs al wat Noorse woordjes. Thuis zijn we een beetje terughoudend in het leren van Noorse woorden, omdat we vinden dat we de taal eerst zelf goed onder de knie moeten hebben. Maar Dennis kan al woorden als ’bedankt’, ’dag’ en natuurlijk ’ik hou van je’ zeggen. Toen ik onlangs vroeg ik of ik er even langs mocht, was zijn antwoord: Nei, en dat is Noors voor Nee. Dat had hij van niemand minder dan Pinocchio geleerd. Handig, zo’n Noorse film! En ik mocht er toch wel langs. Verder hebben we hem geleerd wat ’waarom’ in het Noors is. Dat vonden we wel fijn voor de afwisseling. Nu vraagt hij slechts 50x per dag ’waaróhm?’ en 50x ’hvorfor det?’. Ook van Pinocchio geleerd.

Kleding
We hadden al gemerkt dat Dennis’ laarzen niet bepaald waterdicht zijn, dus ik had me voorgenomen zaterdag nieuwe laarzen en wat andere missende kledingstukken aan te gaan schaffen. Als juf Maja dus aarzelend begint over ’de laarzen’ van Dennis en zijn kletsnatte sokken, kan ik meteen melden dat er nieuwe zullen komen. Ik besef trouwens nu dat ik ’pantoffels’ heb gezegd i.p.v. ’laarzen’. Hetlijktookallemaalzoopelkaar!

Zaterdag 4 april - Winkelen
Zoals aangekondigd ga ik, gezellig met mijn oudste zoon, winkelen. Omdat het allemaal nog nieuw voor me is, moet ik vaak lang denken en aarzelen, maar Dennis is geduldig. We kopen uiteraard nieuwe laarzen (Cherrox, dat zijn de beste), een wollen outfit voor alledrie de kindjes, héél veel sokken, een Bliksem&Takel-broodblik voor Dennis, een extra buitenspeelpak voor thuis, zonnebrillen (want de zon lijkt hier veel feller te schijnen dan in Nederland), en nog wat spulletjes. Bovendien vindt er een, voor mij, heel belangrijk moment plaats. In een cafetaria eet ik niets minder dan een heuse tompouce!! Weliswaar een wat kleine versie met wit glazuur, maar de smaak is er niet minder om. Het heet Napoleonskake. Dennis kiest worteltjestaart; goede keuze aangezien ik toch echt binnenkort een afspraak bij de oogarst moet maken voor zijn controle.

Alle kledingstukken worden later uiteraard geshowd. Ik ben wel erg gecharmeerd van de wollen pakken. Het is erg dun spul, maar heerlijk warm en comfortabel. En Stefan ligt zo heftig te gymen in z’n nieuwe wollen broekkie, dat hij bijna van schrik naar zijn buik rolt. Heb ik iemand lekker kunnen maken met dit marketingpraatje, laat het weten en ik stuur een speelpak, laarzen of wollen pakje op.

Lieke is thuis druk bezig met het verwijderen van sneeuw van het terras, geholpen door Patrick. En twee buurmannen zijn bomen aan het kappen bij de speeltuin. Dit omdat de bomen dreigden weg te zakken en wel eens op een huis zouden kunnen vallen. Daarnaast hielden ze veel licht en warmte tegen, waardoor huizen vochtiger blijven en dit trekt weer muggen aan. En die wil je liever niet in-en-om-huis en ook niet in de speeltuin. In dat geval...Kappen maar! De volgende ochtend merken we direct dat we meer zonlicht ’vangen’ in huis. En er zijn ruim voldoende bomen blijven staan.

Zondag 5 april – På Tur (Er-op-uit)
Vandaag verkennen we het bos tussen Tønsberg en Åsgårdstrand. Dit schijnt goed begaanbaar te zijn met kinderwagen. Helaas ligt er nog te veel sneeuw en moeten we al snel weer omkeren. Als we bij een boerderij willen gaan picknicken, komt de boer in tractor naar ons toe rijden om te zeggen dat het verderop veel mooier is. Aardige boer! We picknicken dus verderop, in het bos én aan het strand.
Noren trekken graag de natuur in en onderweg worden er dan steevast worstjes gebraden. Meestal neemt men zelf worstjes en een barbecue mee. Hier vinden we echter grote ronde stookplaatsen, die door iedereen gebruikt mogen worden. En dat gebeurt ook. In sportzaken kun je altijd speciale potjes kopen om worstjes te warmen (Natuur + Worst = 1). Wij zijn nog niet zo vernoorst dat wij aan dit ritueel deelnemen, maar dat zal er zeker ooit van komen! Dennis’ laarzen worden vandaag op een typisch Dennisse wijze grondig getest en jawel... de sokken blijven droog!

Weer lekkage
Bij thuiskomst gaat Patrick de ’oude’ auto leegruimen en ontdekt dan een lekkage in de garage. Heel vervelend, want dat is niet 1-2-3 verholpen. We stellen wat spullen veilig door wat naar zolder te verhuizen of er een zeil overheen te leggen. Binnenkort zullen we verdere actie ondernemen.

Programma barnehage
Dennis gaat deze week op maandag en dinsdag naar de barnehage. Kinderdagverblijven openen de deuren om 06.45 en sluiten om 16.30. De meeste kinderen worden al vroeg gebracht en nuttigen ter plaatse het meegebrachte ontbijt. Om 11.00 uur wordt er geluncht (verzorgd door het kinderdagverblijf) en om 14.30 eten de kinderen die nog niet opgehaald zijn een meegebrachte snack zoals een boterham of yoghurt. Het kinderdagverblijf levert het drankje hierbij. Op deze dinsdag blijft Dennis ook wat langer, zodat hij zijn nieuwe Bliksem&Takel-broodblik kan inwijden (gevuld met een yoghurtje en een eierkoek). Ik heb het wollen pakje in het mandje gelegd en dit krijgt Dennis inderdaad aan als hij buiten gaat spelen. Volgens mij is de outfit nu compleet!

Afgezien van één ander kindje is Dennis de enige die slechts 3 dagen het kinderdagverblijf bezoekt. De anderen komen ’gewoon’ 5 dagen. De kinderen worden hier weliswaar wat eerder opgehaald dan in Nederland, maar ik geef toch de voorkeur aan 3 dagen. Voor Dennis hopen we wel vanaf januari een plek voor 5 dagen bemachtigen, zodat hij zich optimaal kan voorbereiden op school. Het schooljaar begint na de zomervakantie en kinderen gaan naar school in het kalenderjaar dat ze 6 worden.

Pasen
Pasen begint in Noorwegen op de woensdagmiddag vóór Pasen. Scholen en winkels sluiten de deuren en het leven begint weer op de dinsdag na Pasen. Velen trekken zich terug in ’de hut’ (zo’n beetje elke Noor bezit een vakantiehut) en lezen detectives. In de krant lazen we al dat deze boeken uitverkocht zijn. Lijkt me werkelijk zalig. Ik vraag me alleen af waar ze de kinderen verstoppen. Maar ja, die spelen natuurlijk lief buiten in hun all-weather pakjes.

Patrick is uiteraard ook vrij, maar hij stapt op woensdagmorgen om 05.45 uur in de auto om deze in Nederland bij een garage te stallen die hem voor ons wil verkopen. Hij ziet wat op tegen de lange reis in z’n uppie en het afscheid nemen van zijn Toledo doet best pijn. Maar ja, het was óf de Toledo, óf Stefan.... Er wordt nog even een kiekje genomen van de oude en nieuwe auto gebroederlijk naast elkaar. Als alles volgens plan verloopt komt hij op donderdag in Nederland aan en vliegt hij zaterdag (na bezoek aan resp. schoonouders en ouders) weer naar huis om met ons paaseieren te kunnen zoeken.

Regen
Tot nu toe hadden we 2 keer het idee dat er iets als regen uit de lucht kwam, als je goed keek. Verder hadden erg goed weer, in ieder geval droog en haast geen wind. Nu het wat warmer wordt, zal het ook vaker gaan regenen. Maar goed ook, want we hebben niet voor niks al die regenkleding aangeschaft. Op dinsdagmiddag begint het regenachtig te worden en op woensdag regent het bijna de hele dag. Heerlijk weer om in je hutje een boek te lezen. Het gezegde ”verdwijnen als sneeuw voor de zon” kan wat mij betreft trouwens gewijzigd worden in ”verdwijnen als sneeuw voor de regen”. Ik spreek uit ééndaagse ervaring...

2 opmerkingen:

  1. Beste Patrick, Jacqueline en kids,

    We hebben alle berichten van jullie ademloos gelezen. Wat een ander land is Noorwegen dan ons verwennende kikkerlandje! Jullie zijn flink positief en echte doorzetters, dat blijkt ons wel, maar dat hadden we ook wel zo ingeschat. AnneMiek vond het erg leuk om de berichtjes van het consultatiebureau te lezen, ook dat is iets anders dan in Nederland. Zelfs het aantal vaccinaties verschilt.
    We hopen dat na al de sneeuw nu voor jullie even een ander weertype start, zodat je nog meer van de directe omgeving zult gaan zien.

    Groeten, Jack Vermeulen en AnneMiek van Zaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Ik ben vestigingsmanager van enkele kinderdagverblijven. Wij willen meer met natuurbeleving gaan werken. Daar hort o.m. veel buitenzijn bij. Ik lees dat je in Noorwegen een buitenspeelpak hebt gekocht. heb je wellicht een merk zodat ik daarheen eens kan googelen om te zien of ik de pakken ook bv. in Nl kan krijgen?

    groet

    Rene

    BeantwoordenVerwijderen