donderdag 19 november 2015

Venabu, 30 september – 4 oktober 2015

We hadden erg veel geluk gehad en hadden een FFI hut gekregen in de herfstvakantie! En het betrof een hut waar we pas één keer geweest waren. Hij heet Venabu en ligt een paar uur rijden ten noorden van Oslo, op 950 meter boven zeenivo. We waren erg benieuwd naar de herfstkleuren daarboven. De hut is erg mooi en van alle gemakken voorzien. Er is zelfs een bubbelbad en een sauna!

We hadden de familie Milje mee uitgenodigd. Zij hebben een zoon bij Dennis in de klas (Torvald) en een meisje bij Lieke in de klas (Thea). Verder hebben ze nog een jongen van twee (Ingvald).

Op de heenweg zat Thea bij ons in de auto. We gingen eerst naar de Nederlandse ambassade in Oslo, om een nieuw paspoort voor Jacqueline aan te vragen. Terwijl Jacqueline daarmee bezig was, ging ik met de kinderen picknicken in de paleistuin. Laat in de middag kwamen we aan bij de hut. De Milje’s kwamen pas toen het al donker was.

Op donderdag gingen we de heuvel op aan de andere kant van de weg. Op weg naar boven liepen we voorbij de boomgrens. Daarna werd het uitzicht adembenemend en iedereen werd helemaal uitgelaten. ’s Avonds maakte de familie Milje fårikål. Dat is een traditioneel herfstgerecht van lam en kool en aardappels. Het smaakte heerlijk.

Vrijdagochtend ging ik eerst fietsen, terwijl de rest steenpoppetjes maakte. Ik had geen duidelijk plan en ook geen goede kaart maar ik heb toch een flink eind gefietst. Ik had gehoord over een mooie waterval (Myfallet) en besloot om ook daarheen te fietsen om te kijken of het de moeite waard was om daarheen te wandelen. Het laatste stuk moest ik steil omlaag klauteren (zonder fiets) en dat was best pittig. Maar de waterval was de moeite waard dus ’s middags gingen we er met z’n allen heen. We gingen ook nog een ander paadje op om de waterval van boven te kunnen zien. Toen bleek dat hij veel groter was dan we hadden gedacht.

Zaterdag stond Muen op het programma. Dat is de hoogste top in de omgeving, 1424 meter hoog. Dit bleek een erg populair uitje te zijn (mede natuurlijk omdat het herfstvakantie was en prachtig weer) en het krioelde er van de mensen. Muen is eigenlijk een grote hoop stenen, zonder een duidelijk pad. Dus iedereen klautert over de stenen naar boven. Het is behoorlijk steil en moeilijk en ik was benieuwd of iedereen het zou halen. Maar ze vonden het allemaal geweldig.

Boven waaide het verschrikkelijk. Maar gelukkig waren er allerlei bouwwerken gemaakt van stenen. Hele burchten! Hier konden we schuilen voor de wind. We zagen de besneeuwde toppen van Jotunheimen in het Westen. We lunchten en gingen weer naar beneden. Al met al een flinke prestatie.

We hadden van te voren afgesproken geen telefoons, iPads, TV, etc. De kinderen hadden zich hier goed aan gehouden en daarom sloten we de vakantie af met een avondje film met popcorn en chips. Na de film maakten we buiten in het donker een kampvuur en grilden worstjes en ik las een Noors sprookje voor.

Op zondag maakten we de hut schoon en reden weer naar huis. Een lange rit, maar echt de moeite waard!

Nadat we deze foto gemaakt hadden werden we weggejaagd door de man van de koninklijke garde

Veel bosbessen onderweg. Doet me denken aan Asterix en de Olympische Spelen.

Fantastisch uitzicht

Natuurlijk alle namen opschrijven in het boek op de top