maandag 28 september 2015

Besseggen, 17-19 juli 2015



Dennis en ik zouden samen over Besseggen gaan wandelen, georganiseerd door de toeristenvereniging afdeling Tønsberg. We hadden ons daar al maanden op verheugd. We hadden bijvoorbeeld allebei nieuwe schoenen gekregen en ingelopen. 

De tocht over Besseggen is een van de populairste wandelingen van Noorwegen. Ik had daarom ook gemengde gevoelens. Ik zag beelden voor me van honderden anderen die in een lange file over Besseggen lopen. Maar iedereen zegt dat het de moeite waard is. 

Besseggen ligt in Jotunheimen. Het is een smalle bergrug met aan beide kanten een steile afgrond die honderden meters omlaag gaat. Aan beide kanten ligt water. Het uitzicht is fenomenaal.

De tocht was inclusief 2 overnachtingen in de hut Jendesheim. Die hut wordt omschreven als een toeristenfabriek: groot, met een enorme parkeerplaats en heel veel mensen. Wederom gemengde gevoelens dus. Vanaf de hut zouden  we de boot nemen naar de andere kant en vervolgens terug wandelen over de bergrug. Het is een zware tocht met meer dan 1000 hoogtemeters, waar je al gauw de hele dag over doet. De toeristenvereniging had daarom een leeftijdsgrens van 10 jaar gezet. Lieke en Stefan konden dus niet mee. Dat was niet erg, ik vind het leuk om iets te doen met alleen Dennis.

Toen de datum naderde werd de weersvoorspelling echter heel somber. Er werd veel regen voorspeld, met harde wind en maar een paar graden boven nul. Twee dagen van te voren werd de tocht daarom afgelast. Ongetwijfeld een goede beslissing, maar desalniettemin een enorme domper.

Onderstaand daarom twee plaatjes die ik helaas niet zelf heb gemaakt...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten